Wanneer zou ik als bank een paar miljoen uitlenen?

Honderden bankemployés vragen zich dat elke dag af, dag in dag uit. En het antwoord is tegenwoordig zo simpel dat je je afvraagt waarom mensen dat vak willen uitoefenen. Misschien wel de reden waarom accountmanagers van banken zo vaak wisselen. Ik hoor ondernemers daar tenminste over klagen. Het simpele antwoord voor de hedendaagse bankier is: zorg dat je dossier op orde is. Zorg dat alle formulieren in het dossier zitten. De jaarrekeningen, de begroting. En zorg ook voor de juiste handtekeningen. Je zorg is dus niet of het geld ooit terugkomt. Want als het geld niet terugkomt maar je dossier is oké, dan heb je niets te vrezen.

Vroeger was het bankiersvak nog een echt vak. Waar je mensenkennis voor nodig had. Waarvoor je over vaardigheden moest beschikken om een vertrouwensrelatie op te bouwen. Je moest de ondernemer testen of hij altijd eerlijk en open was, tijdig zijn tegenslagen meldde. De bank had vaak ook nog andere cliënten die bij het bedrijf van de ondernemer werkte en dan hoorde je nog wel eens wat. Daar kon je de eerlijkheid van de leiding weer mee testen.

Tot mijn verrassing kwam ik vorige week weer eens een ouderwetse bankier tegen. Hij liet het dossier aan zijn stagiaire over. Maar had de volgende vragen aan mij over onze cliënt:

  • Is er een proces van risicoanalyse op de bestendigheid van de omzet?
  • Hoe variabel zijn de kosten? Als de omzet tegenvalt in welke mate kan dat worden opgevangen door kostenverlaging?
  • Is de leiding integer?
  • Stuurt zij op integriteit?
  • Is er een prettige werksfeer?
  • Kunnen medewerkers terecht bij een veilige, laagdrempelige vertrouwenspersoon?
  • Als er iets mis is: kan er dan veilig een melding worden gedaan (ook buiten CEO om)?
  • Stelt die RvC iets voor? Of herhalen zij het beslissingsproces van de ondernemer? Of benoemen zij alleen de accountant, stellen de jaarrekening vast en dat soort formele zaken?

Die man vertelde mij dat hij slecht zou slapen als de lening niet zou worden terugbetaald. Dan had hij zich namelijk hoogstpersoonlijk vergist in de onderneming of in de leiding. Hij vertelde mij ook dat hij bijna uitsluitend interessante cliënten heeft en dat hij veel plezier in zijn werk heeft. Mijn verbazing was zichtbaar. Zijn reactie: “Het is heerlijk om over bovenstaande vragen met de cliënt en zijn adviseurs te bomen. En ik zal je een geheim vertellen: ik geef dat krediet eigenlijk op basis van de rapportages en de kwaliteit van de adviseurs.” Omdat hij zojuist onze cliënt het krediet had verleend vroeg ik of ik dat als een compliment mocht beschouwen. Antwoord: “Dat hoor je over vijf jaar wel. Maar je hebt in ieder geval het voordeel van de twijfel.”

Bankiers: bel ons als je van hetzelfde voordeel  wilt genieten. Wij proeven de nieren van onze cliënten! Daar zijn wij goed in.

Jaap ten Wolde is partner bij EBBEN Partners. EBBEN Partners is een zakelijke dienstverlener en biedt onderzoek, advies en ondersteuning bij rechtspraak en geschillen. Zij zet hiervoor haar 4 expertises in: accountancy, advocatuur, integriteit en data-analyse.

linkedin